Saturday, May 19, 2012

Official Launching of COSA - Commision for Sabah Affairs, NECF



Pro-tem President: Rev Jerry Dusing Tahun yang lalu dalam perbincangan saya dengan Tuhan, satu idea untuk dimana ada keperluan kita bukan satu badan tetapi satu badan seperti COSA dimana kita boleh ada response lebih cepat tentang cabaran yang ? tentang Christian di Malaysia di Sabah dan di Sarawak seperti Alkitab yg di tahan dan berbagai lagi issue-issue. Olih itu, saya bagi pihak ahli2 Sabah NECF dan juga ahli COSA merakamkan penghargan kpd NECF yang prihatin kapada apa yang (kita) alami. Terima Kasih NECF. Dalam pertubuhan (seperti) NECF, saya pikil ada berberapa perkara yang harus kita lakukan supaya kita dapat membantu saudara dan saudari kita di pendalaman cabaran yang besar. Pentinglah kita Kristian yang ada kemampuan membantu. Saya tercabar bila saya ingat-ingati firman Tuhan tentang seorang Samaritan, kenapa membantu seorang yang tidak mampu, kenapa kita yang seharusnya menjadi (seperti se-orang Samaria itu), bagi saya kita yang ada kemampuan, gereja-gereja yang ada kemampuan dari segi pelbagai kekuatan, dari segi kerohanian yang matang, dari segi kewangan yang mencukupi, dari segi pendidikan yang tinggi, dari segi bulat suara yang ada, pentinglah gereja-gereja seperti ini membantu gereja-gereja yang lain. Kita hari ini menghadapi perkara issue yang penting seperti NCI (RCI) Royal Commission of Inquiry dan juga NCR, Native Customary Rights, ini issue bukan issue politik tetapi kalau kita tidak tangani issue dengan baik, ada kemungkinan pada masa akan datang kita akan mengalami situasi yang tidak baik untuk bukan sahaja bagi saudara kita di pendalaman tetapi kita juga di bandar. Kali ini kita lihat peningkatan orang asing menjadi warganegara Malaysia yang diberi IC, bukan sahaja IC bukan tulin tetapi IC yang tulin yang ada chip, melbehi dari satu juta. Perkembangan dari segi peratusan jika kita lihat peduduk orang yang bukan orang tempatan bumiputra (kamu tau siapa yang saya maksudkan) melibehi dari 1,000 peratus. Apa bila kita lihat ini tidak masuk akal! Itulah sebap nya perlunya kita tubukan COSA. Dalam perbincangan saya dengan ahli NECF, kita perlu mengadakan kaji selidek dimana faktor2 yang ada kita mengumpulkan itu dengan pada satu masa depan, kita boleh memakai faktor2 resmi ini dengan suatu perbincangan bukan untuk kegiatan politik tetapi perbincangan dengan badan2 berkenaan supaya kita boleh lakukan sesuatu yang ? Supaya tindakan2 positif, supaya kita mengatasi cabaran yang bukan yang akan terjadi. Apa yang kita tidak mengatasi secepat mungkin, apa yang kita menghadapi sekarang. Olih itu, saya sudah berbincang dengan Judy, setia usaha exsekutif, unit kajian dasar NECF, dimana dia sudah beritahu kapada saya dia suda dia mencari berberapa orang yang dapat membantu, dan saya berharap satu tugas COSA bolih melakukan ialah mula kajian supaya kita ada faktor yang tepat. Selain daripada itu, kita ada masa perpaduan dengan ahli2 NECF diSabah. Apa bila kita cuba pergi ke-KL walaupun semua boleh pergi melalui Air Asia tetapi itu mengunakan wang yang melibehi dan tidak diizinkan walaupun tidak diketahui mungkin NECF membantu semua kita pergi ke-KL dan ada baik juga kita ada masa pertemuan di KK dan saya hara COSA boleh menjadi satu padang dimana kita boleh ad pertemuan mendengar isu-isu, isu-isu terkeni, tentang gereja dan juga ada isu di pendalaman dan itu boleh disampaikan kepada badan NECF; dan kemungkinan juga dan dengan harapan juga faktor2 dan lapuran2 yang kita sampaikan kepada NECF

No comments:

Post a Comment